אדם ואבן בירושלים תארים וכינויי חיבה רבים דבקו בירושלים: עיר האלהים, בירת הנצח, עיר דוד, משוש תבל, מקדש למלך רב, קריה נאמנה ועוד כינויים של שבחים ואהבה, ובהם ``עיר של אבן``, ואכן נשתבחה ירושלים במראה בנייני האבן שבה, ברצפות רחובותיה העשויות אבן ובכיפות גגותיה. הנושא חלום ירושלים ירושלים בליבו ומראותיה אל מול עיניו, חזות ``ירושלים של אבן`` לפניו אבנים שנשמה בהן, כמאמר הרב קוק: ``יש קירות אבן ובהם פועמים לבבות ויש אנשים שליבם עשוי אבן``. בבני אדם נתברכה ירושלים יותר מכל אתר על פני כדור הארץ: יהודים, דתיים ושאינם שומרים מצוות אשכנזים וספרדים, בני שב
... עים אומות ועדות. לצידם של אלו נמצא מוסלמים ונוצרים בני כיתות מגוונות ארמנים ויוונים-אורתודוקסים, פרנציסקנים ודומיניקנים, אתיופים וגם של קופטים ואשורים. כל קבוצה ואופייה כל קבוצה וייחודה, תלבושותיה וחגיה, צבעיה וגווניה. בין המבנים ומתחת לרחובות שבהם רוחשים חיים סוערים נסתר עבר גדול, כשהמחקרים הארכיאולוגים חשפו הרבה ממנו בעשרים השנים האחרונות, חשיפה שטרם נודעה כמותה בעולם הגדול כולו. בשבעים ושבע רשימות מביא הספר הזה את ניחוחה של ירושלים. כל המטייל בסמטאות העיר העתיקה ובסביבותיה וספר זה בידיו יגלה צפונות ורזים שעד כה נעלמו ממנו: עולם של ארכיאולוגיה ושל אדרכילות, חיים של בני אדם שונים ומשונים שכולם יחד חוברים למסכת הפלא ירושלים של אדן ואבן. על המחבר מאיר בן-דב, מבכירי הארכיאולוגים של הדור החדש, עמל וטורח בחקר עברה של ירושלים למעלה מעשרים שנה. יליד מטולה, שמשפחתו עלתה ארצה מרוסיה ב1889-, הוא מעורה בהווי החיים של תושבי הארץ הערבים, מוסלמים כנוצרים, אורחות תרבותם, מנהגיהם וצרכיהם. אלה סייעו לו בקשריו ובהבנתו את בני העדות השונות. חקר עברה של ירושלים אינו תלוש מחיי תושביה בזמן הזה והם עבר, הווה ועתיד כחוט המשולש, שלא בהמרה יינתק.