יהודי תימן משתקפים בספרות העברית - בשירה, בסיפורת לגוניה, וגם במחזאות - כראוי לעדה, מן המופלאות בעם ישראל, שיש בה פעילות רבה וחיוניות עצומה, רבת - תסיסה. לפני המשורר, המספר והמחזאי ניצבה עדה, ששמרה על ייחודה ועל מסורת קיומה הסגולי בתנאים קשים של חיים בנכר, מחוץ למולדתה ההיסטורית, וגם בקשיי קליטה והסתגלות בהתגשם חלום העלייה לארץ - ישראל. חוקרים רבים מדגישים את הפלגנות ששררה בין יהודי תימן, בדומה לריב בין החסידים למתנגדים אצל יהודי מזרח אירופה. רוח המחלוקת המשיכה לנשב, לדבריהם, גם במעבר מן הגולה לארץ - הבחירה. תמונה שונה לחל... וטין מצטיירת כאשר מתבוננים ביהודי תימן כפי שהם מתוארים בספרות העברית החדשה. גם כאן מופיעים שני קטבים, אך מנקודות ראות של מהלכי - חיים אישיים בתוך דפוסי קיום מסורתיים ואנטי - מסורתיים, על רקע של נפילה ושל תקומה, במצבים טרגיים מעוררי חמלה ופחד ליד גילויים של גבורה, של כוח עמידה ושל רוח אמיצה, שאינה נשברת אלא מייחלת לטוב ולעתיד מבטיח. כל אלה מוצאים להם ביטוי בספרות העברית, המתייחסת לחמש תחנות גורליות - אף כי שונות זו מזו בהיקפן - בחייהם של יהודי תימן.